تأثیر آشپزخانه ی نامرتب بر افزایش دریافت کالری

 محققان آزمایشگاه غذا و نام های تجاری در دانشگاه کرنل دریافتند که کالری دریافتی شرکت کنندگان در این تحقیق در آشپزخانه ی شلوغ و بهم ریخته  دو برابر بیش تر از کسانی است که در یک آشپزخانه منظم  قرار می گیرند. در این مطالعه  از 98 زن خواسته شد بمدت ده دقیقه  در آشپزخانه منتظر کسی بمانند.

 نیمی از شرکت کنندگان در آشپزخانه بهم ریخته با انبوهی از روزنامه ها و ظرف های کثیف و تلفن  درحال زنگ زدن و نیمی دیگر در آشپزخانه ای تمیز ومرتب منتظر شدند.

درهر دو آشپزخانه ظروفی حاوی کراکرها ، بیسکویت ها و هویج قرارداشت. نتایج نشان داد زنانی که در محیط آشفته منتظر آمدن شخص مورد نظر بودند، دو برابر بیشتر از زنانی که در آشپزخانه ی مرتب منتظر بودند، بیسکویت(اسنک) خوردند(در مجموع 53 کالری بیشتر).

چرا این  اتفاق می افتد؟

استاد روانشناسی و نویسنده ی این مقاله دکتر Vartanianمی گوید: قرارگرفتن دریک محیط پرهرج و مرج واحساس خارج از کنترل بودن شرایط ،  برای رژیم غذایی افراد بد است، بنظر می رسد فرد فکر می کند وقتی همه چیز خارج از کنترل است چرا من باید خود را برای خوردن کنترل کنم.

 دکتر Vartanianمی گوید: در مورد این رفتار برای مردان در تردید هستم و باید این تحقیقات را بروی  افراد مذکر نیز انجام دهیم. اگر چه تعداد افراد شرکت کننده در این تحقیق کم است، اما یافته های آن تاکیدی بر موضوعی است که همه به خوبی از آن واقف هستیم: استرس برای افراد مضر است و اغلب باعث  پرخوری می شود، زیرا هورمون استرس یعنی کورتیزول موجب افزایش اشتها می گردد. فراتر  از افزایش  وزن، استرس بیش از حد می تواند ضربان قلب فرد را افزایش دهد، میل جنسی را کاهش دهد و سبب ایجاد شرایط  دردناک نظیر: سردرد، سندرم روده ی تحریک پذیر و زخم ها  شود.

 درحالیکه روش های زیادی مانند مدیتیشن، ورزش و درمانهای دارویی برای کنترل استرس وجود دارد، در این مطالعه ی بخصوص بر این واقعیت تاکید شده است که راههای ساده ای برای رسیدن سریع به آرامش  وجود دارد که یکی از آنها مرتب کردن خانه و بخصوص  آشپزخانه است. دفعه بعد که به یک آشپزخانه ی نامرتب برخوردید، بهتراست فکر کنید ورزش کردن و فعالیت  بدنی برای شما مفید است و کار مرتب نمودن و تمیز کردن آشپزخانه را آغاز کنید، زیرا هم احساس آرامش پس از آن، از خوردن بیش از حد شما جلوگیری می کند و هم فعالیت بدنی برای شما مفید است.

منبع:

www.huffingtonpost.com/entry/messy-clean-kitchen-snacking_us_56b2481ce4b08069c7a5bc3a?utm_hp_ref=healthy-living